De ce este important sa-i citim copilului nostru?

Conform expertilor, cititul este important pentru dezvoltarea vocabularului, creativitatii si fanteziei, ca sa nu mai vorbim despre dobandirea de noi cunostinte. Tot conform psihologilor, copii carora li se citeste regulat au un avantaj fata de copii care cresc fara aceasta activitate.

Citindu-i, copilul va invata limba mult mai repede si fara efort. Deoarece fiecare autor are propriul stil de a scrie, copilul va fi confruntat de foarte devreme cu propozitii complexe, intr-o multime de variatiii. Noile cuvinte si termeni, desprinse din context, vor fi preluate de catre copil in propriul vocabular.

Fiecare cuvant rostit produce un flux viu de imagini interioare, o capacitate pe care creierul uman o dezvolta incepand cu varsta de 18 luni si care reprezinta baza pentru dezvoltarea gandirii simbolice*. Aceasta, la randul ei, este una dintre cele mai importante cerinte pentru o stapanire sigura a literelor si a numerelor si implicit pentru invatarea scrisului, cititului si socotitului. Xenia Frenkel, Kinder erziehen. Die 101 wichtigsten Fragen und Antworten, München 2013.

*Conform psihologilor, gandirea simbolica se manifesta incepand cu varsta de 18 luni si se dezvolta pana la 4 ani, si reprezinta capacitatea copilului de a face diferenta intre un obiect (situatie, comportament, etc.) si reprezentarea mentala a acestuia, simbolul acestuia, respectiv daca obiectul respectiv permite joaca (de exemplu: copilul se poate juca cu un cub ca si cum ar fi o masinuta). Jean Piaget (1896 – 1980), “Evolutia cognitiva la copii”.

Incepand cu varsta de doi, trei ani, copilul invata sa sorteze sentimentele si imaginile pe care le ofera un text si sa le deosebeasca de realitate.

Atunci cand ii citim copilului nostru, nu trebuie sa punem accent pe dezvoltarea intelectuala sau sociala timpurie ci pe timpul petrecut impreuna cu copilul nostru, care este un timp pretios atat pentru noi cat si pentru el.

Timpul in care ii citim este timpul pe care il petrecem doar cu copilul, prin noi copilul descopera lumea inconjuratoare creandu-se in acelasi timp o legatura intre copil si parinte care, cu timpul, duce la o buna comunicare intre cele doua parti.

In speranta ca mai sus am raspuns la intrebarea De ce este important sa-i citim copilului nostru?, o sa continui cu cateva idei referitoare la alegerea cartii potrivite in functie de varsta copilului precum si cateva lucruri la care sa fim atenti atunci cand ii citim celui mic.

Alegerea cartii potrivite

Alegerea cartii potrivite se face in functie de varsta copilului. Pentru mine, varsta de 6 luni a reprezentat varsta cand am inceput sa-i arat fetitei mele carti cu imagini.

La aceasta varsta sunt indicate cartile din carton gros, cu o singura imagine pe pagina. Pentru inceput puteti sa alegeti cartile cu animale.

sunetele animalelor

 

In timp ce bebelusul se uita la imaginea din carticica, voi puteti sa numiti animalul respectiv, sa scoateti sunetele pe care le scoate acesta, sa spuneti unde intalnim animalul respectiv. (O alternativa la cartile clasice o reprezinta cartile cu sunet, care imita sunetul scos de pisica, catel, vaca etc.).  Apoi, imaginile din carte trebuie recunoscute in mediul inconjurator. O iesire la gradina zoologica va va da ocazia sa-i prezentati celui mic animalele din carticica de acasa iar copilul va putea sa faca legatura intre imagine si animal.

Un alt gen de carte cu imaginii recomandata de la 6 luni este cartea cu jucarii. Pe paginile cartii se vor regasi cu siguranta si unele jucarii din casa iar copilul va fi bucuros sa le recunoasca.

Odata cu varsta de 1 an, puteti sa treceti la carti cu imagini din casa (scaun, pat, masa, canapea, televizor) iar mai apoi sa i le aratati copilului prin casa. Mai apoi, la 18 luni, sunt indicate cartile gen “ferma”, “casa mea”  sau “in gradina” unde sunt reluate imaginile cunoscute pana acum de catre copil, insa prezentate intr-un alt context. Acum copilul poate sa faca legatura intre o anumita tema (de exemplu: jucariile, ferma) si simbolurile folosite pentru a descrie tema respectiva.

La 2 ani puteti sa ii prezentati copilului cartile tematice, in care sunt prezentate culorile, formele, padurea cu animalele si plantele de acolo, parcul si ce facem cand mergem acolo, corpul meu. Tot acum puteti incepe sa-i cititi povesti scurte precum Scufita Rosie, cei trei purcelusi. Veti vedea ca daca ati inceput din timp sa parcurgeti impreuna cartile cu imagini desenate, copilul va capata rabdare si va asculta povestea pana la capat. Cartea Povestea Scufitei Rosii de la editura Roossa cuprinde o colectie de 6 jocuri puzzle menite sa dezvolte gândirea logică, memoria și atentia copilului.

Incepand cu varsta de 2 ani, eu am inceput sa-i citesc copilului meu povestioare din biblie, sa-i vorbesc despre Iisus si sa o invat rugaciuni scurte pentru copii, pe care i le spuneam seara, inainte de culcare. Aici gasiti o selectie de carti pentru copii, cu ajutorul carora puteti sa incepeti sa-i vorbiti copilului despre Iisus si biblie.

Cititul ajuta copilul sa isi pastreze atentia un timp mai indelungat fara sa fie distrat. La inceput, eu i-am citit fetitei mele jumatate din poveste, apoi, in ziua urmatoare, cealalta jumatate. Nu au trecut multe zile si aceasta a avut rabdare sa asculte toata povestea pana la capat.

Pentru 3 ani sunt potrivite cartile care raspund la intrebarile: de ce? cum? cand? Acum cei mici sunt interesati de provenienta unui lucru. Spre exemplu: de la ce animal provine laptele, de unde putem sa-l procuram noi si ce produse putem obtine din el. Tot acum putem sa-i vorbim copilului despre bebelusi si de unde vin ei, despre diferentele dintre o fetita si un baietel, despre anotimpuri, notiuni opuse, meserii. O alta tema interesanta pentru copii de trei ani este gradinita. O carte care ilustreaza o zi petrecuta la gradinita va fi foarte interesanta pentru cel mic.

La ce sa fim atenti atunci cand ii citim copilului nostru

Atunci cand ii cititi copilului, este foarte important sa fiti atenti la urmatoarele lucruri:

  • mentinerea contactului vizual: dupa ce cititi (sau in cazul in care cunoasteti deja replica din carte, in timp ce cititi) va uitati in ochii copilului pentru a vedea cum reactioneaza acesta. In functie de acest lucru, ne putem da seama daca tehnica de citit aleasa prezinta interes pentru cel mic.
  • adaptarea vocii in functie de personajele din carte: o voce mai groasa trebuie folosita in cazul lupului, o voce subtire in cazul scufitei, o voce prietenoasa in cazul bunicutei etc.
  • folosirea de rechizite care sa ne ajute sa facem povestea cat mai fascinanta pentru cel mic: o batista (servetel) umeda cu lacrimile printesei triste, un banut auriu de ciocolata care sa reprezinte comoara etc.
  • indicarea imaginilor cu degetul pe carte: mai ales pentru cei mai mici este important ca atunci cand rostim un cuvant sa aratam cu degetul pe imaginea corespunzatoare.
  • cartile pot fi luate oriunde: la toaleta, in bucatarie. Fetita mea lua mereu cu ea la toaleta (atunci cand a inceput sa faca la olita) o carte cu o fetita care invata si ea la randul ei sa faca la olita.

Daca reusiti sa alocati regulat timp cititului impreuna cu copilul vostru (eu am incercat la inceput sa-i citesc zilnic cateva minute apoi am marit timpul de citit pana cand ea s-a plictisit), veti vedea ca aceasta activitate va fi una placuta pentru el iar copilul va dori sa o repete. Va veni la voi mereu cu cate o carte si va astepta sa descoperiti ceva nou impreuna sau doar sa recititi o carte care lui i-a placut foarte mult.

 

 

 

Lasă un răspuns