Am fost obișnuiți să credem că inteligența este de un singur fel, că ea poate fi măsurată și apreciată. Noile studii arată că există mai multe tipuri de inteligență și că oamenii ar trebui evaluați fiecare, în mod individual, în funcție de înclinația pe care o au. Dacă pe lume sunt 5 sau 10 tipuri de inteligență, acest aspect nu e atât de important ca faptul de a descoperi care sunt acelea pe care copilul tău le posedă.
Howard Gardner, profesor la Universitatea Harvard din SUA, este cunoscut pentru dezvoltarea teoriei conform căreia există mai multe tipuri de inteligență umană. Este împotriva teoriei clasice care consideră inteligența ca fiind unică și măsurabilă prin instrumente standard psihometrice.
Știi ce fel de inteligență are copilul tău?
Ca părinte, este important să îți observi copilul. Fii atent la ce preferințe are, ce inclinații, la ce se descurcă mai ușor, unde întâmpină dificultăți, pentru a vedea ce tip de inteligență are. Dacă de exemplu, nu este interesat și pasionat nici de matematică, nici de științele comunicării, nu înseamnă că nu este inteligent. Întreabă-l pe el simplu și direct, fără a pune presiune. Întreabă-l pur și simplu: ” Ce îți place cel mai mult să faci? ”
Când știi exact ce fel de inteligență are copilul tău, vei putea să îl ajuți să și-o dezvolte
Canalizându-l pe ceea ce îi place și face cu plăcere și ușurință, îl determini să își atingă potențialul și contribui la succesul lui în viață. Ajută-l să se focuseze pe acel lucru la care e deja bun. Lucrează acolo unde are slăbiciuni, pentru deveni și acolo mai priceput. Oamenii de știință nu pot oferi un răspuns universal, fiecare alege ceea ce e mai bine pentru el. De aceea, Howard Gardner sfătuiește părinții să-și lase copiii să hotărască singuri, în funcție de preferințe, în acord cu personalitatea lor.
Copilul cu inteligență logică sau matematică
Înseamnă că poate jongla foarte ușor cu numerele, înțelege formule matematice, poate rezolva cu ușurință probleme matematice, raționamente științifice, demonstrații sau poate face experimente. O astfel de inteligență o întâlnim la matematicieni, oameni de știință, logicieni.
Copilul cu inteligență verbală sau lingvistică
Copilul are un vocabular bogat și stăpânește foarte bine arta conversației. Vorbește bine încă de la o vârstă fragedă, are o predilecție înspre citit și scris și îi place foarte mult să povestească și să comunice. Acest tip de inteligență îl au poeții, jurnaliștii, scriitorii sau oratorii.
„Unii oameni consideră că există și o inteligență a umorului, dar eu nu cred asta. Este vorba de fapt despre o inteligență logică care operează cu așteptările audienței. Alții au mai menționat inteligența de a găti și inteligența sexuală, iar replica mea a fost scurtă: Ei bine, nu pot fi inteligențe pentru că eu nu le am.” (Howard Gardner)
Aceste prime două tipuri de inteligență sunt cele recunoscute deja de societate, de mediul educațional și de cel antreprenorial. Testele de inteligență actuale se bazează doar pe măsurarea acestor abilități. Dacă un elev sau un adult obține un scor bun, e considerat inteligent.
Dar ce facem cu oamenii care excelează în alte domenii cum ar fi teatru, sport, silvicultură, agricultură, șofat, comerț, artă, muzică ș.a.m.d. Ei nu pot fi inteligenți dacă nu le plac matematica și științele comunicării? Mai jos avem o listă cu celelalte tipuri de inteligență care se pot regăsi în copiii noștri.
Copilul cu inteligență muzicală
Copiii care au inteligență muzicală încep de la vârste foarte mici să reproducă sunete sau melodii cu fidelitate. Au capacitatea de a recunoaște și a aprecia diverse tipuri de muzică. Au o bună ureche muzicală și le este foarte ușor să cânte folosindu-și vocea sau la un instrument. Astfel de calități le regăsim la muzicieni, cântăreți, la toți cei care au o sensibilitate față de sunete.
„Oamenii spun că muzica este un talent, nu inteligență. Dar eu spun de ce, dacă ești bun folosind cuvintele, ești inteligent, dar dacă ești bun la tonuri, ritmuri și timbre, atunci nu te califici la fel? Nimeni n-a reușit până acum să-mi dea un răspuns clar, de aceea e normal să vorbim și despre inteligență muzicală.” (Howard Gardner)
Copilul cu inteligență interpersonală
Oricine lucrează în echipă are nevoie de o astfel de inteligență. Există oameni care se pricep de minune, de parcă de asta s-au născut, să fie lideri sau să știe cum să comunice, negocieze și să colaboreze cu ceilalți din jur. Ei știu cum să motiveze oamenii, cum să îi conducă, cum să lucreze cu ei și să dezvolte relații bune și profitabile de muncă. Aceste calități se văd și la copii. Ele trebuie dezvoltate și încurajate pentru a profita la maturitate de toate beneficiile.
Cred că aveți și voi în jurul vostru prieteni care, deși nu au excelat la școală, au afaceri de succes pentru că pare că au ei un secret al lor despre cum să discute și să lucreze cu angajații și colaboratorii. Parcă au lipici.
Inteligența interpersonală o regăsim în mod special la lideri, oamenii de marketing și specialiștii în resurse umane.
Copilul cu inteligență intrapersonală
Acest tip se referă la capacitatea de a te înțelege pe tine însuți. Deși pare mai puțin importantă decât alte tipuri de inteligență, nu este deloc așa. De aceasta ai nevoie pentru a lua decizii înțelepte cu privire la drumul tău în viață, la facultatea sau profesia pe care o vei alege. De asemenea tot de ea ai nevoie în alegerea unui partener în viață.
Probabil că știți și voi oameni foarte buni în carieră și foarte deștepți, dar cu o viață de familie mult sub așteptări. Lor le lipsește acest tip de inteligență care, dacă ar fi avut-o, și-ar fi ales un partener potrivit felului lor de a fi. În cazul copiilor acest tip de inteligență trebuie dezvoltat treptat pentru a-și putea atinge potențialul la maturitate.
Copilul cu tip de inteligență vizuală sau spațială
Inteligența vizuală sau spațială ne permite să gestionăm spațiul ce ne înconjoară, să lucrăm cu el, să-l vizualizăm. Copiii care o dețin le place și se descurcă de minune la jocuri de tip puzzle, la diverse jocuri care presupun construirea de mașini, roboți, case, orașe (ex.: de tip lego, magneți). Rețin cu ușurință trasee, clădiri, locuri.
Astfel de inteligență o dețin jucătorii de șah, chirurgii, piloții, căpitanii de vase, arhitecții.
Copilul cu tip de inteligență kinestezică sau corporală
Cei care o dețin sunt capabili să atingă performanțe ajutați de propriul corp. Copiii care au înclinație spre diferite sporturi, spre dans se încadrează în această categorie. De asemenea tot aici intră și cei care au mâini de aur, mâini foarte pricepute pentru a meșteșugi, pentru a confecționa ceva. Vorbim aici de artiștii plastici și de meșteșugari.
Copilul cu inteligență pedagogică
Cu toții ne amintim măcar un profesor care ne-a impresionat prin dăruirea cu care ne preda. Diferența între el și ceilalți profesori constă în inteligența pedagogică. Nu toți oamenii o au, dar cei care o dețin se remarcă prin calitatea actului educațional. Se remarcă prin comunicarea cu elevii și mai ales prin abilitatea de a învăța cu succes pe cineva un lucru nou.
Omul de știință, Howard Gardner, a fost fascinat de faptul că și copiii de 3-4 ani pot fi, la rândul lor, niște profesori excelenți. Mai întâi îi arăți cum se face ceva. Apoi îl rogi să explice acel lucru unui adult și unui copil. Remarcabil este faptul că, atunci când vorbește cu un alt copil, îi explică pe îndelete, cu detalii, vorbește rar și clar. În schimb unui adult îi oferă explicații simple, ca și cum el ar înțelege mai ușor.