Copiii au un potențial imens. Din nevoia firească de a explora, fără efort prea mare și fără profesor, un copil învață în primii 3 ani de viață enorm de multe lucruri. Educația în stil Montessori încurajează această nevoie naturală a copilului și susține că, un copil trebuie să aibă posibilitatea să greșească de câte ori are el nevoie, atunci când învață să facă ceva.
Conform educației în stil Montessori, copilul nu trebuie forțat să termine o activitate dacă el nu vrea acest lucru. Poate repeta o activitate de câte ori vrea el, fără să fie obligat să înceapă altă activitate. Până la vârsta de 2 ani, copilul face ceva pentru că vrea el să facă. După această vârstă va face ceva pentru că i se cere să facă. In ultimul stadiu de dezvoltare, copilul va face ceva pentru că știe că este ceea ce trebuie să facă.
Mediul Montessori este un mediu pregătit, plăcut, în care copilul ia singur ceea ce are nevoie.
O dată ce bebelușul stă în funduleț, în jurul vârstei de 6 luni, îl putem lăsa pe el să aleagă jucăria cu care vrea să se joace. Se poate amenaja, de exemplu, un raft poziționat la nivelul lui pe care să punem câteva jucării. În acest mod, el va putea lua singur de pe raft jucăria cu care vrea să se joace.
Este normal să se plictisească repede de o jucărie. Important este să îl lași să aleagă ce vrea să facă. La vârste mici, copiii sunt fascinați de jocurile cu apă. Lasă-l să se joace cu apa, să o descopere.
Spațiul de joacă este un mediu calm și liniștit.
Rafturile cu jucării ar trebui să fie poziționate la nivelul de înălțime al copilului. Pereții albi, cu puține poze și culori, o măsuță mică cu oglindă în care cel mic se va privi și va învăța să se îngrijească, un scaun și o altă măsuță pentru diverse activități sunt doar câteva aspecte importante pentru o cameră de joacă în stil Montessori.
Toate trebuie sa fie de dimensiunea potrivită pentru copil și poziționate în așa fel încât să le poate muta singur când dorește acest lucru. Nu sunt necesare multe obiecte și jucării în spațiul său de joacă. Copilul va ajunge astfel la un nivel de concentrare foarte bun.
Ajută-l pe cel mic să facă lucrurile singur.
Începe cu lucruri simple și treptat treci la cele mai complicate. Învățarea trebuie să fie ceva natural, nu forțat.
Arată-i că ai încredere în el că poate, de exemplu, să își ia singur geaca pe el. Exersați asta în orice moment al zilei, nu doar dimineața, înainte de plecarea la grădiniță. Va exersa acest lucru până reușește să îl facă bine singur.
Ne vom asigura că geaca se poate îmbrăca ușor, fără nasturi. În cazul papucilor, vom opta la început pentru varianta de papuci cu scai, nu cu șireturi.
Dacă dimineața sunteți în întârziere, îi vei explica copilului că, timpul de încercare s-a terminat și de data asta îl vei ajuta tu să se îmbrace sau să se încalțe. Va putea să încerce din nou mai târziu, după grădiniță sau în ziua următoare.
Dacă poate de exemplu să își lege șireturile, îl vom lăsa pe el să o facă, chiar dacă durează mai mult.
Atunci când părintele pregătește micul dejun, îl vom implica și pe cel mic în pregătirea mesei. Copilul poate scoate farfuriile și tacâmurile pe masă, poate să pregătească un sandwich, să taie fructe moi sau să pună apă în pahare. Se va simți astfel important și implicat în treburile de adulți.
De ce nu este bine să facă mama, bunica sau oricine altcineva lucruri pentru el?
Mamele în general își arată cel mai mult grija și dragostea față de copil făcând lucrurile în locul lui. Fiecare copil este unic, la fel și etapele lui de dezvoltare. Părintele este încurajat să se retragă uneori în timp ce copilul lucrează la ceva sau construiește un puzzle de exemplu.
În loc să primească răspunsurile de la adultul de lângă el, copilul va descoperi astfel singur activitatea și va ajunge singur la concluzii. Acest lucru îl antrenează în procesul de gândire logică.
Cu multă încredere și răbdare pentru a gestiona perioada de început, ne facem astfel și noi, părinții, viața mai ușoară.
Cumpărăm jucării pentru noi sau pentru copil?
Pentru că orice părinte vrea să îi ofere copilului său ce este mai bun din orice, îi va cumpăra foarte multe jucării. Până la vârsta de 1 an însă, cel mic nu are nevoie de multe jucării. Atenția lui este îndreptată către oamenii din jurul lui. El este în primul rând atras de felul în care cei din jur folosesc anumite lucruri, cum se mișcă, cum mănâncă și cum se comportă în general.
Unul dintre cele mai cunoscute principii Montessori face referire la faptul că „Joaca este munca copilului „. Prin joacă, copiii transformă diferite obiecte în realitate. Ei vor transforma o bucată de lemn într-o mașină, o frunză într-o bancnotă pe care o va da la schimb pentru pietre, bucăți de lemn și bucăți de materiale.
Prin acest mod de joacă, ei se pregătesc pentru viața reală, fiecare etapă de joacă fiind adaptată la nivelul lor de înțelegere.
Avem și o recomandare pentru a reduce pe termen lung din cheltuielile cu jucării. Dacă nu ai aflat încă de acest concept nou în România, aceste informații sunt pentru tine. Click aici pentru mai multe detalii.
Cărțile pentru copii. Între fantezie și realitate.
Primul contact pe care copiii îl au cu lumea din jur este prin cărți. Este foarte important ca cel mic că vadă în aceste cărți oameni, animale, plante și orice alte obiecte, așa cum sunt ele în realitate. Nu are sens să vadă în imagini, pentru prima dată, un cal cu aripi, un cățel albastru sau un om care zboară.
Copilul are nevoie la bază de realitatea lucrurilor si a mediului înconjurător. El trebuie să știe prima dată cum arată realitatea pentru a putea face mai târziu diferența între realitate și fantezie.
De ce să îi citim de nenumărate ori aceeași poveste?
Deși știe fiecare cuvânt din povestioară, copilul te roagă să îi citești aceeași poveste din nou și din nou. Acest lucru se întâmplă pentru că un copil are nevoie de predictibilitate. De fiecare dată când îi citim povestea, el descoperă ceva nou, se concentrează pe altceva.
Așa cum menționasem mai devreme, copiii au o putere mică de concentrare și o dorință foarte mare de explorare. În funcție de stadiul de dezvoltare în care se află, va fi atent, de fiecare dată, la o altă parte din poveste.
Copiii au o dorință de explorare foarte mare și o putere de concentrare mică.
Cu cât sunt mai multe jucării în jur, cu atât îi va fi mai greu copilului să aleagă cu care să se joace. Jucăriile ar trebui să fie simple. nu foarte colorate. Jucăriile cu lumini și sunete îl supra stimulează pe copil și îl agită.
Cel mic are o putere de focusare mică și îi va fi greu să se concentreze la o jucărie foarte colorată, cu multe butoane, lumini și sunete. Copilul trebuie să facă ceva cu o jucărie, nu invers, jucăria să facă ceva pentru el.
Contează foarte mult și materialul din care sunt făcute jucăriile. Materialele naturale, lemnul de exemplu, va oferi o senzație mult mai plăcută la atingere decât plasticul.
Orice adult este construit de către copilul care a fost.
Montessori este fără îndoiala un stil de viață ghidat de interesul copilului și de ce vrea el să facă. Greșeala este bună, se poate învăța atât de mult dintr-o greșeală. Arată-i mereu că este important pentru tine și învață să îi oferi libertate, dar cu limite clar stabilite împreună. Dezvoltarea emoțională și socială a copilului este un proces important de pregătire pentru viață.
Copiii au nevoie să își folosească imaginația. În funcție de vârstă, în mediul online există diferite cursuri și ateliere de creație care îi pot ajuta pe copii în dezvoltarea emoțională și nu numai. Despre astfel de programe online am discutat pe larg în articolul Pregătește-ți copilul pentru viitor prin activități online benefice.